Links
Honingimkers 1
Bijenziekten

De Honingimkers

Zuid-Limburgse imkersvereniging            Gesticht 2011

Allerlei problemen met bijenvolken (ziekten en teelttechnisch) worden behandeld door Aerts Hubert.


Bij besmettelijke ziekten maakt het FAVV schutskringen.

Via onderstaande link kunt u zien waar. Eerst controleren dan reizen!!!!


Website: http://www.favv-afsca.be/bijenteelt/dierengezondheid/#gezondheidstoestand


Bijen zijn waardevol voor de natuur en in het bijzonder voor de bestuiving van cultuur- en natuurgewassen.


Ze spelen ook een voorname en vitale rol in het milieu en behoud van de biodiversiteit door het bestuiven

van wilde gewassen omdat ze op zoek naar voeding.

Net als andere organismen is ook de honingbij vatbaar voor allerlei ziekten.

Het gezond houden van bijen is dan ook een belangrijk onderdeel van het bijenhouden.


Door ziekten van de bijenvolken ontstaan jaarlijks grote verliezen.

Voor Limburg ligt het verlies aan bijenvolken rond het gemiddelde van 25%.

De meeste verliezen zijn in de winter en deze zijn te wijten aan allerlei bijenziekten.


Bijenziekten kan men indelen in volwassen bijenziekten en broedziekten.

Bijenziekten zijn onder andere virusziekten, mijtziekten en ingewanden ziekten.

Broedziekten zijn nosema, amoebe, roer en meiziekte.

Er zijn ook ander belagers: zoals de wasmot, de kleine kastkever, de bijenwolf, de vogels, de mens.


Zoals andere levende wezen bezitten de bijen verschillende afweerstoffen.

Zo zijn honing, stuifmeelpollen, voedersap (koninginnebrij) en propolis van antibiotische stoffen voorzien

die de vele microben die in het volk geraken, doden. Eveneens bevinden zich antibiotische stoffen op

het lichaamsoppervlakte van bijen en koninginnen.


Intussen zijn verschillende universiteiten en instituten wereldwijd bezig met onderzoek te doen naar

al deze bijenbelagers.


Het bijenonderzoek richt zich op toepasbare verbeteringen voor de bijenteelt en de teelt van andere

bestuivende insecten zoals hommels en solitaire bijen. Hierbij wordt ook veel aandacht gegeven aan

kennisoverdracht en implementatie in de praktijk.


Voor de imkers is er ook een grote taak in dit geheel, hij moet alert zijn en hygiƫnisch te werk gaan en

regelmatig bijscholen in de laatste nieuwe bijenteelttechnieken.

In de plaatselijke verenigingen wordt op regelmatige basis hier aandacht aan besteed.


Er zijn op het internet diverse websites die interessant zijn voor deze materie. (Links)


Aerts Hubert

Terug start

Een goede bijenweide is heel belangrijk

voor de bestuivende

insecten.


Daarom,

plant en zaai.


Hebt u een vraag, contacteer ons.

  

Bijen gezondheid

is ieders belang.

Iedereen is verplicht

om zich te

registeren bij het voedselagenschap FAVV.


Voor registratie-

formulieren klik hier.


REGISTRATIE.

Bijenziekten